Laureaten van het Prinses Christina Concours

13 februari 2022

Dit concert wordt verzorgd door laureaten van het Prinses Christina Concours: Philip Karmanov (piano),  Duo Sarah van der Lijke (dwarsfluit) en Lilianne Vossen (piano) en Merle van der Lijke (harp).

Het Prinses Christina Concours gelooft in de kracht van muziek. Ze stimuleren kinderen en jongeren in hun muzikale ontwikkeling. Ruim vijftig jaar geleden organiseerde Ruud van der Meer voor het eerst een concours vanuit een gymzaal van het Haagse Edith Stein College. Inmiddels is het Christina Concours uitgegroeid tot een toonaangevende muziekwedstrijd.

Jaarlijks telt het klassieke concours ongeveer 400 deelnemers. De deelnemers treden op voor jury en publiek. Ze krijgen feedback op hun spel en maken kans op mooie prijzen. Achter de schermen ontmoeten deelnemers elkaar, waardoor nieuwe vriendschappen en mooie samenwerkingen ontstaan. Om het jaar organiseren ze een compositieconcours en een jazzconcours. Voor de jongsten organiseren ze sinds 2015 ‘De Muziekwedstrijd’, de leukste muzikale wedstrijd voor kinderen van 4 tot en met 12 jaar. Ze begeleiden hun prijswinnaars uitgebreid. Dankzij het Prinses Christina Concours kunnen ze podiumervaring opdoen. De laureaten spelen op concertpodia in binnen- en buitenland, op festivals én ook op het eigen podium: de Classic Express. In deze rijdende concertzaal treden prijswinnaars van het concours op voor basisschoolleerlingen. Al meer dan 100.000 kinderen hebben in de Classic Express kennis gemaakt met klassieke muziek. Omdat ze het belangrijk vinden dat ook de jongste kinderen kennismaken met muziek. Zo voeden ze de wortels van het Nederlandse muziekleven.

Philip Karmanov
Philip Karmanov (Utrecht, 2004) begon met pianospelen op zesjarige leeftijd bij Sander Knuiman. In 2015 en 2016 heeft hij meerdere lessen gevolgd bij Alexander Pashkov, Rusland. Sinds 2017 studeert hij bij de Academie Muzikaal Talent in Utrecht waar hij lessen krijgt van Marjès Benoist. Verder heeft hij masterclasses gevolgd bij o.a. Dominique Merlet en Jacques Rouvier. In 2019 behaalde Philip Karmanov de 1ste prijs op het YPF Junior Piano Concours, in 2020 won hij de 2de prijs en de Publieksprijs op Archipel Muziek Concours en de “Jong talent” prijs bij PianoFest Amsterdam. Ook stond hij in dat jaar in de finale van het Steinway Piano Concours wat niet door ging vanwege corona. In 2021 behaalde hij in de regiofinale van het Prinses Christina Concours de 1ste prijs als duo en de 2de prijs solo, en in de Nationale finale de 3de prijs als duo. u. Het duo vormt hij met violiste Kira van der Woerd. Philip bespeelt een Bösendorfer vleugel die hem ter beschikking is gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.

Lianne Vossen
Lilianne is 15 jaar en studeert piano aan de Sweelick Academie bij Nino Gvetadze. Ze speelt inmiddels 6 jaar piano en zit in de vierde klas van het Ingnatius Gymnasium te Amsterdam. Lilianne won de eerste prijs in regio West en was een van de finalisten van de nationale finale van het Prinses Christina Concours 2021. Zij speelde live in het programma Podium Witteman en speelde verschillende keren in de kleine zaal van het Concertgebouw, het Muziekgebouw aan het IJ en Muziekgebouw Eindhoven. Naast haar pianostudie, is Lilianne een talentvolle zangeres.

Merle van der Lijke
Merle studeert aan de Academie Muzikaal Talent (AMT) en heeft les van Erika Waardenburg. Ze speelt op een harp die beschikbaar wordt gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds (NMF). Merle won de Muziekwedstrijd (de basisschooleditie van het PCC) en behaalde daarna bij de regiofinales van het PCC een 1e en 2e prijs, de laureatenprijs, de publieksprijs, en in de Nationale Finale een 2e prijs samen met de Ruud van der Meer prijs voor haar podium présence. Ook bij het Rosa Spier Harp Concours was zij meermaals prijswinnaar. Merle soleerde samen met haar zus Sarah en het Symfonieorkest Nijmegen. Daarnaast trad ze op als solist met harmonieorkest Excelsior, speelde op het Kinderprinsengrachtconcert en samen met haar zus Sarah live op radio 4 vanuit de Spiegelzaal van het Concertgebouw. Ze gaf al vele concerten, o.a. samen met Lavinia Meijer en als onderdeel van het ZOOM Kamermuziekfestival. Naast harpspelen wandelt, rent en mountainbiket ze graag door de bossen.

Sarah van der Lijke
Sarah heeft les van Jeroen Bron en is lid van het Neflac Ensemble, dat onderdeel is van de Nederlandse Fluitacademie. Sarah won op 11 jarige leeftijd als eerste Nederlandse de Flute Factor, een internationaal fluitconcours voor de jeugd tot en met 13 jaar. Samen met haar zus soleerde ze met het Symfonieorkest Nijmegen en speelde solo met harmonieorkest Excelsior en de Dierense Harmonie, waar ze ook een aantal jaar met veel plezier meespeelde in het orkest. Bij het Archipel Concours behaalde ze in 2020 de finale en was ze samen met haar zus laureaat bij het Maassluis concours. In 2021 won ze een 2e prijs bij de regiofinale van het PCC. Sarah speelde op het Kinderprinsengrachtconcert en tijdens het 80e verjaardagsfeest van prinses Irene in Carré. Ze gaf concerten op verschillende podia, zoals de Classic Express van het PCC, kasteel Middachten, oude kerken en een boerderijstal met overvliegende zwaluwen tijdens het ZOOM Kamermuziek Festival. Sarah helpt bij de verzorging van pony’s en geniet enorm van een buitenrit over de Veluwezoom

is nader te vernemen

Dit evenement is uitverkocht!