Opera Studio

11 december 2022

Geniet van de talenten van de Opera Studio op zondag 11 december in Grand Hotel Huis ter Duin.

In 2018 is de Opera Studio van start gegaan. De zorgvuldig geselecteerde deelnemers doen belangrijke ervaringen op door mee te draaien in de professionele omgeving van De Nationale Opera en worden daarnaast individueel gecoacht bij ieder aspect van hun professionele ontwikkeling. Zo doen ze cruciale ervaring op die hun verdere carrière vleugels kan geven. De deelnemers van de Opera Studio treden op tijdens lunchconcerten en foyeravonden, krijgen workshops van internationale regisseurs en coaches, zingen kleine rollen op het grote podium en vertolken hoofdrollen in de jaarlijkse Opera Studio-productie.

De Nationale Opera Studio staat onder artistieke leiding van de internationaal gerenommeerde sopraan Rosemary Joshua. Met haar ruime ervaring als zangeres én zangpedagoog stelt zij voor de jonge talenten een internationaal gerenommeerd programma samen.

De pianist/repetitor wordt gecoacht door de muzikale staf van De Nationale Opera en begeleid door DNO’s chef-dirigent en gastdirigenten. De pianist/repetitor neemt deel aan de voorbereiding van opera in al zijn aspecten en is volledig betrokken bij alle Studio-activiteiten.

In dit concert zullen jonge zangers Inna Demenkova, Ian Castro en Georgiy Derbas-Richter te horen zijn.

Inna Demenkova
De Russische sopraan Inna Demenkova studeerde in 2015 af aan het Moscow Regional Basic College of Music en in 2020 aan de Victor Popov Academy of Choral Art. Sinds seizoen 2021/2022 is Inna lid van De Nationale Opera Studio. Als eerstejaars lid zong ze de rollen van Zweite Zofe in Der Zwerg, Annina in La traviata en de vrouwelijke rollen in Denis & Katya. Tevens zong ze de aria ‘Song to the moon’ tijdens Opera & ballet voor Oekraïne evenals het International Young Patrons Gala. In seizoen 2022/2023 zal Inna de rol van Frasquita in Carmen en van Sopraan 2 in Ändere die Welt! vertolken, en zal ook zij te zien zijn als nimf in Rusalka.

Ian Castro
De Puerto Ricaanse tenor Ian Matthew Castro behaalde zijn masterdiploma aan The Juilliard School in New York, waarna de New York Opera Foundation hem een beurs voor De Nationale Opera Studio toekende, om daar zijn kunstenaarschap te kunnen verfijnen. Tijdens zijn eerste jaar hier, in seizoen 2021/2022, vertolkte Ian al de rollen van Gastone in La traviata, Signor Hervey in Anna Bolena en zong hij de aria ‘Una furtiva lagrima’ uit Donizetti’s L’elisir d’amore tijdens het International Young Patrons Gala op 4 juni 2022. Tijdens seizoen 2022/2023 zal hij de rol van Le Remendado in Carmen vertolken en die van Prins Nicola in Operetta Land.

Georgiy Derbas-Richter
De Oekraïense bariton Georgiy Derbas-Richter studeerde aan het Conservatorium van Kyiv en kwam in het voorjaar van 2022 naar Nederland om auditie te doen voor De Nationale Opera Studio. Toen de oorlog in zijn vaderland uitbrak, kon hij dankzij fondsenwerving vervroegd tot de Studio worden toegelaten. In de korte tijd dat Georgiy hier is, zong hij tijdens het International Young Patrons gala de aria ‘Come Paride Vezzoso’ uit L’elisir d’amore van Gaetano Donizetti, en vertolkte hij de rol van Second Witch in Dido and Aeneas – een opera van Henry Purcell door De Nationale Opera Studio en het Nederlands Kamerorkest. In seizoen 2022/2023 zal Georgiy te zien zijn in de rol van Morales in George Bizets Carmen.

Aanvang 15:00

De zangers zullen een gevarieerd opera programma ten gehore brengen van aria’s en duetten waaronder:

Donizetti – L’Elisir d’Amore: ‘Come Parride Vezzoso’
Korngold  – Die tote Stadt: ‘Mein Sehnen, mein Wähnen’
Massenet – Manon: ‘A, quoi bon l’economie’
Rossini – La Cenerentola: ‘Come un’ape ne’ giorni d’aprile’

Donizetti – L’Elisir d’Amore: ‘Una furtiva lagrima’
Gounod – Faust: ‘Salut! Demeure chaste et pure’
Mozart – Zauberflöte: ‘Dies Bildnis ist bezaubernd Schön’
Lehar – Das Land des Lächelns: ‘Dein ist mein Ganzes Herz’

Rimsky-Korsakov – The Snow maiden: Snow Maiden’s aria’
Puccini – La Boheme: ‘Musetta’s Waltz’
Donizetti – L’Elisir d’Amore: ‘Prendi, per me sei libero’
Massenet – Manon: ‘Je marche dans tous les chemins’

Mozart – Don Giovanni: La ci darem (Giovanni/ Zerlina duet)
Bizet – Les pêcheurs de perles: ‘Au fond du temple saint’ (duet)
Gounod – Roméo et Juliette: ‘Ange adorable’ (Romeo Juliette duet)

Het definitieve programma wordt bekend gemaakt op zondag 11 december.

Fotograven: Eduardus Lee & Laura Cnossen