Yang Yang Cai

12 februari 2023

Laat u verrassen door de universele taal van pianomuziek verzorgt door Yany Yang Cai. Een van de grootste pianotalenten van haar generatie.

Ze begon op vijfjarige leeftijd pianolessen te volgen bij Noor Relijk. Toen ze tien jaar was werd zij aangenomen in de klas van de vooraanstaande pianopedagoog Jan Wijn, bij wie zij ruim tien jaar heeft gestudeerd. In mei 2019 behaalde zij haar Bachelor aan het Conservatorium van Amsterdam met uitmuntende beoordelingen.  Sinds oktober 2020 studeert zij aan de fameuze Imola Piano Academy bij Enrico Pace. Yang Yang heeft talloze masterclasses gevolgd.

In 2008 behaalde zij de eerste prijs op het Steinway Piano Concours. Daarop mocht zij als negenjarige Nederland op het Internationale Steinway Festival vertegenwoordigen. Ze speelde in de fameuze Laeiszhalle te Hamburg. In 2012 won zij opnieuw het Steinway Piano Concours. In 2013 behaalde Yang Yang de eerste prijs in de Junior Finale van het internationale Young Pianist Foundation (YPF) Concours, waar zij Mozarts Pianoconcert No. 14 uitvoerde met het Yehudi Menuhin School Orchestra. In 2017 verwierf zij de Classic Young Masters Award. Op 10 februari 2019 is Yang Yang uitgeroepen tot de grote winnaar van de prestigieuze Grand Prix Youri Egorov in de internationale YPF Piano Competition met als hoogtepunt haar vertolking van het tweede pianoconcert van Chopin, samen met het symfonieorkest van het Conservatorium van Amsterdam onder leiding van Jean-Bernard Pommier.

Deelnames

Yang Yang heeft inmiddels gespeeld in verscheidene belangrijke concertzalen waaronder het Concertgebouw Amsterdam, het Muziekgebouw aan ’t IJ, het DeLaMar theater en Koninklijk Theater Carré. Daarnaast nam zij onder meer deel aan The International Holland Music Sessions en Aspen Music Festival and School 2018 (VS). Met violist Shin Sihan en cellist Alexander Warenberg vormt Yang Yang sinds 2017 het succesvolle Amsterdam Piano Trio.

Yang Yang is altijd op zoek naar nieuwe manieren om betekenis te geven aan muzikale programma’s. Dit doet ze door onder andere samen te werken met kunstenaars en musici in andere genres en door zich actief te blijven verbreden. Yang Yang hecht veel waarde aan een integere vertolking van composities waarin de muziek zelf centraal staat en een brug vormt tussen speler en luisteraar. Via een eerlijke en open manier van musiceren wil Yang Yang aan een breed publiek laten zien dat muziek een universele taal is die iedereen verstaat.

Aanvang 15:00

Frédéric Chopin Barcarolle voor piano in Fis, opus. 60